object0

Ik wilde er gewoon meer mee doen

Chantal Ponsioen - ‘Ik wilde er gewoon meer mee doen’Eye Care Hoek bewerkt

Ze is, samen met haar echtgenoot Sebastiaan, eigenaar van Ponsioen Optiek in Alphen aan de Rijn. En postte onlangs een foto op Facebook van hun speciaal ingerichte Eye Care Cosmetics hoek. “We hebben het nu echt prominent in de winkel staan.”

Het idee ontstond al een tijd geleden. Chantal merkte dat haar klanten graag make-up advies wilden, maar ze moest ze ergens anders naar toe sturen om het te kopen. “Ik ben al heel wat jaren opticien- en contactlensspecialist en steeds vaker gaf ik mijn klanten make-up advies. Als ik de lenzen bekeek zag ik er bijvoorbeeld oogschaduw deeltjes op en dan adviseerde ik geen poeder make-up te gebruiken. Ze wilden graag weten wat ze wel konden gebruiken, maar dat kon ik ze toen helaas nog niet verkopen.” Ze besloot om in de optiek Eye Care Cosmetics producten te gaan verkopen en liet het daar niet bij. “Vaak moet bij een optiek een mascara of oogpotlood ergens uit een lade gehaald worden. Ik wilde er meer mee doen.”

Ze begon met het plaatsen van tips op Facebook en creëerde een speciale Eye Care Cosmetics hoek in de winkel. “Hier geven we onze klanten advies. Onder andere over make-up bij het dragen van een bril, bij last van een gevoelige huid en ogen of over het dragen van make-up in combinatie met contactlenzen. Als je een dikke plus bril hebt maak je je anders op dan wanneer je lenzen in hebt.”

Ze zijn nog in de opstartfase, maar de reacties zijn erg positief. “Je denkt bij make-up snel aan de leeftijdscategorie 20 tot 50 jaar. Maar ik merk dat juist ook de wat oudere dames het erg leuk vinden. Nu het prominent in de winkel staat lopen de mensen er langs en zijn ze toch nieuwsgierig. Bij aankoop van een bril ontvangen ze van ons een kortingsvoucher voor de Eye Care producten.” Chantal vertelt dat de klanten vaak ook wel verrast zijn om make-up in de optiek te vinden. “Ze leggen de link niet. Als je echt gevoelige ogen hebt, dan kom je al snel uit bij een apotheek. Maar ik denk dat het juist hier op een hele goede plek ligt. Wie kan er nu direct met een spleetlamp op het oog kijken hoe het eruitziet en hoe het oog reageert?”

ChantalZe is ook aan het bloggen. “Wat je vaak ziet is dat een optiek een bericht post op Facebook wanneer de nieuwe collectie brillen binnen is of bij de introductie van een nieuwe lens. Dit deden wij ook altijd, maar ik dacht " Dit is niet interessant en kan anders". Ik wil dat mensen het echt graag willen lezen. Het commerciële zit er wel in, maar dan wat subtieler met echt leuke productinformatie”, aldus Chantal.